Tradisjonell økonomi i ny innpakking

Akkurat nå driver pirattaxivirksomheten Uber en storstilt kampanje for bli kvitt norske vilkår for drosjesjfører for å kunne etablere seg lovlig i Norge. Retorikken er enkel: den såkalte “delingsøkonomien” er digital, og derfor framtida. Å forby den er derfor absurd og bakstreversk.

Men sjøl om de bedyrer noe annet er Uber en arbeidsgiver, og det må derfor stilles krav til hvordan de behandler sine ansatte. Uber er i praksis organisert løsarbeid, og de som kjører for dem får luselønn. Uber tar opp mot 40 prosent av inntektene, samtidig som de unngår arbeidsgiveravgift og andre krav til konvensjonelle arbeidsgivere.

I Norge kommer i tillegg poenget om at drosjenæringa er en del av en aktiv distrikspolitikk. Hvis vi vil ha folk boende i hele landet er vi avhengig av at folk kan komme se fra sted til sted også i distriktene. En del av Ubers forretningsmodell er nettopp at de ikke forholder seg til krav om tilgjengelighet, og hvis de får lov til å fordrive tradisjonell drosjenæring er det enda en stein til byrden ved å bo noe annet sted enn i de store byene.

Delingsøkonomi er når jeg kan låne bøker på biblioteket istedenfor å kjøpe dem sjøl. Det er når jeg låner bort verktøyet mitt til han som bor over gangen eller plukket opp haikere. Dugnad er delingsøkonomi. At noen jobber for luselønn for en arbeidsgiver som ikke tar ansvar blir ikke delingsøkonomi bare fordi jobben formidles via en app.

Internett og moderne teknologi har potensiale til å skape mange nye økonomiske alternativer. Vi kan organisere samkjøring, couchsurfing, dugnader, finne noen som kan låne bort et verktøy vi har bruk for én gang i året, så vi slipper å kjøpe det sjøl, og mye mer. Men bare fordi vi har teknologi som er ny og spennende betyr ikke det at alt som tar den i bruk er positivt. Digitale virkemidler kan brukes på minst like mange negative måter som positive, og vi må ikke la nyhetens interesse ta overhånd så vi tror alt nytt er bra. Ikke la deg lure at Ubers propaganda om at de representerer noe nytt og innovativt, og at det automatisk betyr at alt annet er verdiløst og å leve i fortida.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s