Hvorfor karakterer i skolen ikke fungerer – Del 3

Jeg lovte mange deler i denne serien, men det stagnerte likevel ganske fort. Det er det sjølsagt bare å beklage. Jeg har i flere omganger takka for meg på videregående, så nå har jeg ikke fått en eneste karakter på flere måneder. Det viser bare hvor vanskelig det er å sette seg inn i situasjoner man ikke blir eksponert for, og skulle lære alle politikere og andre synsere å lytte til fagpersoner.

Karakterer fører til en todelt skole. Når verdien til alle elevene jevnlig blir målt, deler elevmassen seg i to. De som følger systemet og kappløpet om å få highscore i alle fag, og de som synes at hele spillet er dust, og finner noe bedre å bruke tida på.

Det er flere problemer også for den første gruppa, og jeg sier ikke at karakterer er sunt for dem, men de gir vertfall ikke opp. Jeg er ikke lærer, men den lille erfaringa jeg har med undervisning, og sunn fornuft, forteller meg at det er ganske håpløst å lære bort noe til noen som allerede har bestemt seg for at det er umulig.

Å ta bort karakterene er nok ikke den eneste løsningen for å bekjempe fravær av motivasjon, men uten å fjerne dem har man ingen grunn til å klandre dem som gir opp. Hvor mange ganger gidder du å tape i løpet av de ti første sekundene før du gir opp, og finner deg et nytt spill?

Men skole er ikke dataspill, så jeg synes det er på tide at vi snart slutter å late som, og lar læringa stå i fokus istedenfor poengene.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s