Er skolen for Albert eller Wolfgang

Dette er den opprinnelige versonen av kronikken som nrk.no/ytring publiserte her.

Det er en kjent sak at det er store forskjeller i skolen. Ellers hadde det ikke vært nødvendig med karakterer for å vise at noen elever er dårligere enn andre. Det er også en kjent sak at de forskjellene ikke er tilfeldige, men henger sammen med hvor heldig du har vært med foreldrene dine. Det er direkte sammenheng mellom utdanningsnivået til foreldrene, og grunnskolekarakterene dine.

Det er forskjell på hvordan folk kommer seg gjennom skolen. En av mine potensielt beste venner fra grunnskolen, la oss kalle han Albert, selv om det selvfølgelig ikke er det han heter, sleit seg gjennom skolen. De eneste fagene han ikke følte seg som en idiot i var sløyd og gym. Og selv der hadde han fått inntrykket av at skolen var en slags straff, og gadd ikke følge med der heller. Grunnen til at jeg sier potensielt er selvfølgelig at Albert stort sett skulka skolen, og når han først var her, så orka han ikke henge sammen med meg, som fikk friminuttene til å virke som mer skole.

Jeg på den annen side, la oss kalle meg Wolfgang selv om jeg selvfølgelig ikke heter det, hadde det helt prima på skolen. Ikke sosialt riktignok, men det er en helt annen sak. Jeg syntes det var interessant å tilegne med teoretisk kunnskap, og var overmåte fasinert over at man kunne halvere produktet av grunnlinja og høyden for å finne arealet av en trekant. Jeg led litt i gym og sløyd, men siden det var lærere, vurderinger og forutsigbare mål, så var det så likt vanlig skole at jeg ikke lot meg merke med det.

Problemet med den norske skolen i dag er ikke at Albert leid seg gjennom de teoretiske fagene. Det er ikke bare fordi det er mye overflødig at mange synes at skolen er kjedelig. Skolen er kjedelig. I løpet av ti (les tretten) år skal man pumpes full av allmennkunnskap og ferdigheter for et helt liv. Det handler også mye om at mange nesten bare lider seg gjennom skolen, mens andre har det som plommen i egget. Hvis vi skal få en bedre tilpassa skole for alle, og det er det vanligvis ganske stor konsensus om, så trenger vi ikke at de teoretiske faga blir bedre, sånn at Albert kan holde seg våken i litt mer av timen. Vi trenger praktiske og fysiske fag. Sånne nyttige ting som snekring, mekking og praktisk trafikkopplæring som alle akademikerbarna synes er helt meningsløst. Ikke bare for Albert, ved at han får flere valgfag i ungdomsskolen. Wolfgang og alle vennene hans skal gjennom det de også. For det er ingenting som er bedre for selvtilliten enn å se at andre heller ikke har det lett hele tida, og ingenting som er så ødeleggende som å se noen flyte tilsynelatende innsatsløst inn til bedre resultater enn du sliter deg til.

For de som ikke tok referansen av seg sjøl.

For de som ikke tok referansen av seg sjøl.

Med dette sier jeg også takk for snart tretten år med skolegang på statens regning. Det eneste jeg har å utsette er altså at jeg gjerne skulle hatt det litt verre litt oftere.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s