Forby reklame i offentlig rom

Nå har Hennes & Mauritz og Lindex begynt sine reklamekampanjer, og offisielt erklært sommeren, tida for kroppspress og dårlig sjølbilde, for åpna. Reklamekampanjene viser et motbydelig kvinnesyn og signaliserer et ekstremt og skadelig ideale. Det gjør meg likevel enda sintere at de i første omgang får liv til å ha dem der. Hvert år fylles bybildet, det offentlige rom, med halvpornografiske bilder som skal få folk til å kjøpe et eller annet unødvendig klesplagg.

reklame

Det er bare prislappen som hindrer dette bildet i å få sterke reaksjoner.

Hvis de bildene hadde blitt vist i en film hadde den fått en aldersgrense. Og det hadde ingen reagert på. Dette er bilder det ikke er meninga at barn skal se. Hvorfor er det da greit for oss at tilsvarende bilder henges opp i all offentlighet så alle kan se dem, inkludert små barn. Liberalister vektlegger gjerne frihet som sin parole, og slagordet inneholder naturligvis også friheten til å ødelegge livet ditt fullstendig; det er alltid ditt eget valg. Men hvordan kan du velge å unngå reklameplakatene hvis de befinner seg i det offentlige rom. Det at jeg har en personlig frihet innebærer at jeg sjøl må oppsøke skadene. Når JCDeaux fyller byene med reklameplakater har jeg ikke lenger noe valg: jeg utsettes for reklamene enten jeg vil det eller ikke.

Den eneste friheten det tas hensyn til i utformingen av det offentlige rom ser ut til å være pengenes frihet. H&Ms frihet til å tjene penger plasseres altså over min frihet til å slippe å utsettes for et stadig mer seksualisert samfunn, og over jenters frihet til å se ut som de vil, og ikke som motebransjen vil. Forbud mot reklame i offentlige rom høres kanskje ut som en utopi (noen ville kanskje si dystopi), men bare fordi det berøver pengenes frihet som alle tar for gitt.

1 thought on “Forby reklame i offentlig rom

  1. Sigmund

    Kort og godt!
    Kanskje du kunne legge den ut som debattinnlegg på Verdidebatt eller i et annet forum? (Bare husk å endre første setning først :)) Slikt som dette er tatt opp en del ganger, men det er ikke alltid det er gjort på en velformulert måte.

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s